MyReportOnline

Nissan bindt op Le Mans de strijd aan met ’s werelds beste sportautofabrikanten. Met de GT-R LM NISMO legt Nissan de concurrentie in de LM P1-klasse het vuur na aan de schenen.

American Football-fans zagen tijdens de rust van de Super Bowl XLIX – het grootste sportevenement van Amerika – als eerste de nieuwe Nissan GT-R LM NISMO. De Super Bowl is als best bekeken tv-uitzending van de Verenigde Staten een uitstekend podium voor de onthulling van de LM P1-raceauto, die deelneemt aan het grootste autosportevenement van Europa: de 24-uursrace van Le Mans.

Nissan komt met een innovatief ontwerp. De GT-R NISMO is voorzien van een 3,0-liter V6-motor met twee turbo’s. De voorin geplaatste motor drijft de voorwielen aan. De raceauto is verder voorzien van het Kinetic Energy Recovery System (KERS).

‘We zijn trots dat we de Nissan GT-R LM NISMO tijdens de Super Bowl kunnen onthullen’, vertelt Roel de Vries, Global Head of Marketing and Brand Strategy bij Nissan. ‘We combineren de twee best bekeken sportevenementen ter wereld, een unieke gelegenheid!’

Vlaggenschip
‘De GT-R is ons vlaggenschip’, gaat hij verder. ‘De ingenieurs van NISMO – de autosporttak van Nissan – hebben al hun kennis en ervaring toegepast die ze de afgelopen drie decennia hebben opgedaan in de autosport. De sleutel tot succes in de 24-uursrace van Le Mans is innovatie. En innovatie op het circuit vertalen we bij Nissan door naar onze productieauto’s. Wij zijn nieuwkomers op Le Mans, en onze tegenstanders behoren tot de beste ter wereld. Maar wij zijn klaar voor de strijd.’

Nissan GT-R LM NISMO

De zwaarste klasse
De Nissan GT-R LM NISMO komt uit in de LM P1-klasse, de hoogste klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC). Het raceseizoen gaat op 12 april van start op het circuit van Silverstone. Vervolgens gaat het WEC-circus naar Spa in België, Le Mans in Frankrijk en de Nürburgring in Duitsland. Daarna gaat het kampioenschap verder in de Verenigde Staten, Japan, China en het Midden-Oosten.

Het FIA World Endurance Championship is het ultieme testterrein voor autofabrikanten. Technische innovaties uit de racerij worden uiteindelijk ook toegepast in auto’s voor de openbare weg. Ingenieurs in de autosport staan immers voor veel van dezelfde technische uitdagingen als de ingenieurs van productieauto’s. De Le Mans-auto’s moeten bijvoorbeeld ook steeds efficiënter met hun energie en brandstof omgaan. Dankzij de technische reglementen, die vrijer zijn dan die in de Formule 1, hebben de ingenieurs in het WEC meer ruimte om te innoveren.

Innovation that excites
‘Duurzaamheid staat bovenaan op de agenda. Het technische reglement van de 24-uursrace van Le Mans biedt de vrijheid om te innoveren. Onze hoogste notering op Le Mans is de derde plaats, dus we hebben nog wat ruimte voor verbetering. We willen winnen

Lees meer >


HOT TOPIC