MyReportOnline

  •  Van conceptcar tot productiemodel met op het circuit geteste aanpassingen
  • Doorontwikkelde fijnafstelling levert tien procent extra neerwaartse druk op ten opzichte van de straatlegale McLaren P1™
  • Lichtgewicht componenten en racetechnologie zorgen voor 50 kilo gewichtsreductie
  • Eerste locaties van het McLaren P1™ GTR Driver Programme zijn bekend
  • Showauto in Genève is geïnspireerd door de iconische McLaren F1 GTR met chassisnummer #06R
  • Naast de McLaren P1™ GTR beleeft ook de nieuwe McLaren 675LT zijn première op dinsdag 3 maart, stand 1240, hal 1 om 12.15 uur

De voor circuitgebruik ontwikkelde, 1.000 pk sterke McLaren P1™ GTR beleeft in nauwelijks afwijkende vorm van de zes maanden geleden gepresenteerde Design Concept zijn debuut op de 85e internationale autotentoonstelling van Genève. De meest opvallende verandering is het feit dat de in Genève gepresenteerde supercar in beperkte oplage leverbaar zal zijn. Maar alleen voor de gelukkigen die later dit jaar deelnemen aan het McLaren P1™ GTR Driver Programme, dat van start gaat op het Circuit de Catalunya in Spanje. Het design is een hommage aan de geel/groene McLaren F1 GTR met chassis #06R, een auto die geschiedenis schreef als een van de vijf F1 GTR’s die de 24-uursrace van Le Mans domineerden tijdens het historische debuut van McLaren twintig jaar geleden.

Px187MTY1ODc3NC01LTEyODg1NTUyNzI=

Van conceptcar naar het circuit
De McLaren P1™ GTR heeft na de onthulling op het fameuze Pebble Beach Concours d’Elegance afgelopen zomer een uitgebreide en intensieve testperiode ondergaan over de hele wereld. Hierdoor konden verbeteringen worden aangebracht in het ontwerp. Met nog betere aerodynamische prestaties en een optimale koeling als gevolg.

De spoorbreedte aan de voorkant is met 80 mm toegenomen ten opzichte van de straatversie van de McLaren P1™. De auto staat 50 mm dichter bij het asfalt, heeft een agressief geprofileerde voorspoiler en staat op 19 inch lichtmetalen racewielen met centrale moer, voorzien van slicks van Pirelli. De lager gelegde carrosserie heeft hetzelfde uitgebalanceerd en aerodynamisch profiel als de conceptcar waardoor de luchtstroom aan de zijkanten van de auto nog beter wordt begeleid.

Px187MTY1ODc3NC00LTEyMTE1NzI0NDc=

De lichtgewicht voorruit van de McLaren P1™ straatauto, die slechts 3,2 mm dik is, bleef behouden, terwijl de zijruiten nu van het in de racerij gebruikte polycarbonaat zijn. Aan de bestuurderskant is een open te schuiven ‘ticket window’ aanwezig. De industrieel versterkte glaspanelen in het dak zijn vervangen door koolstofvezel panelen om de cabine een meer gesloten karakter te geven, net zoals de kap die de motor afdekt. Deze gewichtsbesparende ingrepen op de McLaren P1™ GTR leveren gezamenlijk 50 kilo gewichtsreductie op ten opzichte van de straatversie.

De achterzijde van de circuitversie wordt, in tegenstelling tot de straatlegale McLaren P1™, gekenmerkt door een gefixeerde achterspoiler die ruim 400 mm boven het plaatwerk staat – ruim 100 mm meer dan de

Lees meer >


HOT TOPIC